Sportovní historici

V 70. a 80. letech Michelin navrhl tři typy pneumatik pro asfaltové rally soutěže:

  • SB – Slick pro suché tratě
  • TB – Víceúčelové pneumatiky pro suché a vlhké tratě
  • PB – Dešťové pneumatiky pro velké množství vody na trati

Na žádost mnoha jezdců, přejících si obnovit rally ze 70.-80. let, se firma Michelin rozhodla vyrobit znovu pneumatiky řady TB. Ve skutečnosti to byly v té době nejuniversálnější pneumatiky té řady pro rallye, nabízející ty nejlepší výkony na vlhkých a suchých tratích, s dostatečným záběrem na lehce vlhkém povrchu. Nejprve vyrobili sortiment TB 15 a doplnili jej řadou TB 5.

Tabulka rozměrů

Rozměr Typ Automobily
XAS FF (Formule France)
155 HR 13 XAS FF R8 Gordini (AV), Triumph Spitfire, GT6, Lotus Elan, Simca 1100 TI, Matra Bagheera (AV)
165 HR 13 XAS + FF Alpine Berlinette, BMW 1600, Sunbeam Alpine, fiat 124 Sport
185 HR 13 XAS FF Alpine A310 (AR), Matra Bagheera (AR), Triumph 2,5
155 HR 15 XAS + FF Alfa 1600, Giulia, Giuletta, ID, DS (AR), MGA, Triumph TR2, TR3, Peugeot 403,404
TB 15, TB 5 R a F
16/53 – 13 Přední a zadní : R8 Gordini Gr. 2, Alpine A110 Gr. 3, R5 Alpine Gr. 2, Opel Kadett GTE Gr. 1, Ford Escort RS Gr. 1, BMW 2002 Gr. 1, VW Golf GTI Gr. 2, Gr. N, Gr. A, Simca Rallye 2 Gr. 2 Přední : Alpine A110 Gr. 4
20/53 – 13 Přední a zadní : Opel Kadett GTE Gr. 2, Ford Escort RS Gr. 2, Capri 2600 RS Gr. 1, BMW 2002 Gr. 2,VW Golf GTI Gr. 2, Sunbeam Lotus Gr. 2 • Zádní : Alpine A110 Gr. 4
15/60 – 15 Přední : Porsche 911 2,2 S et 2,4 S Gr. 3
18/60 – 15 Přední : Porsche 911 Gr. 4, Gr. B, Ferrari 308 Gr. 4, Gr. B, Lancia Stratos Gr. 4, Alpine A310 Gr. 4, Gr. 5, R5 Turbo Gr. B, Opel Ascona 400 Gr. 4, Opel Manta Gr. B, Fiat 131 Abarth Gr. 4, Toyota Celica Gr. B Zadní : Porsche 911 2,2 S et 2,4 S Gr. 3
23/62 – 15 Přední a zadní : Audi Quattro Gr. 4, Gr. B, Toyota Supra Gr. A Zadní : Ascona 400 Gr. 4, Manta 400 Gr. B, Fiat 131 Abarth Gr. 4, Celica Gr. B, Ferrari 308 Gr. B
26/61 – 15 Zadní : Porsche 911 Gr. 4, Gr. B, Lancia Stratos Gr. 4, Alpine A310 Gr. 4, Gr. 5, R5 Turbo Gr. B, Ascona 400 Gr. 4, Manta 400 Gr. B, Fiat 131 Abarth Gr. 4
29/61 – 15 Zadní : Porsche 911 RSR Gr. 4, Gr. 5, Lancia Stratos Gr. 4, Ferrari 308 Gr. 4

Charakteristika

TB5F Jsou určeny k montáži na přední kola
TB5R Jsou určeny k montáži na zadní kola

TB 15 a TB 5 : soutěžní pneumatiky se „silničním normou“ Pneumatiky řady TB „z ročníku 2004“ si zachovaly svůj slavný profil a směs stejnou adhezi. Navíc byla přidána kontrola opotřebení a předpisové značení, aby se vyhovělo předpisům pro silniční použití, a tedy i novému předpisu FIA pro historické vozy z následujících období : G: leden 1966 až prosinec 1971 H: leden l972 až prosinec l976 I: leden l977 až prosinec l982 TB 15 nebo TB 5?

michelin_tb52

michelin_tb51

Tyto dvě pneumatiky jsou určeny hlavně pro použití v rallye soutěžích „typu VHC“, ve kterých se střídají spojovací sekce, rychlostní zkoušky a krátké závody na okruzích. Naopak, když jsou nové, nejsou přizpůsobeny pro intenzivní použití na suchých okruzích, jako jakákoliv pneumatika s velkou výškou dezénu (nutno však připomenout, že jejich výkon na suchém povrchu se zlepšuje v závislost na jejich opotřebení : po opotřebení z nich stane typ slick !)

TB 15 jsou určeny pro střední namáhání na vlhkém nebo suchém povrchu, nebo lehce mokrém bez zaplavení vodou (nejsou „dešťové“) při teplotách až do 20 st.C, kdy lze očekávat nejlepší výkon.

TB 5 jsou určeny pro větší namáhání. Jsou vyrobeny s tvrdší gumou než TB 15, lépe se přizpůsobí jízdě při vyšších teplotách. Nicméně zůstávají víceúčelové pro jízdu na vlhkém nebo suchém povrchu díky svému dezénu.

Ceník pneumatik Michelin – Historické vozy, veteráni, sběratelé

Stáhnout ceník pneumatik pro historiky a veterány